Monogamy and Exclusivity: Defining, Preventing and Dealing with Betrayal Episode 12

Sexual exclusivity is a core value of Jewish marriage. Extramarital sexual contact – infidelity – represents not only a breach of Jewish law, but also a rupture of the couple’s loyalty and trust. While sexual intercourse with another person is almost universally considered adultrous behavior, how do couples define what they consider to be a betrayal? Is texting, having lunch with a member of the opposite sex, or flirting considered infidelity? And if lines are crossed, how can the couple repair their relationship? Join Talli Rosenbaum and Rabbi Scott Kahn for a serious look at the personal, psychological, halachic, and hashkafic issues involved in this topic – a subject too often swept under the carpet.

Masechet Yevamot 11b:

דתניא ר’ יוסי בן כיפר אומר משום רבי אלעזר: המחזיר גרושתו מן הנישואין אסורה, מן האירוסין מותרת, משום שנאמר ‘אחרי אשר הוטמאה.’ וחכמים אומרים אחת זו ואחת זו אסורה. אלא מה אני מקיים אחרי הוטמאה? לרבות סוטה שנסתרה. ומאי נסתרה? נבעלה. ואמאי קרי ליה נסתרה? לישנא מעליא נקט. נבעלה טומאה בהדיא כתיב בה ‘ונסתרה והיא נטמאה!’ למיקם עלה בלאו.

Chidushei HaRitva on Yevamot 11b:

לרבות סוטה הנסתר – פירוש: והכתוב תרתי קאמר, לא יוכל בעלה הראשון לשוב לקחתה להיות לה לאשה, כלומר אחר שגרשה והיתה לאיש אחר, ולא אחרי הוטמאה שנבעלה תחתיו.

Masechet Ketubot 9a:

אין האשה נאסרת על בעלה בעד אחד אלא בשני עדים, וקינוי וסתירה אפילו בעד אחד נמי.

Tosafot on Ketubot 9a:

ד”ה ומי: … ויש לומר דסבירא ליה למקשן דאין דבר שבערוה פחות משנים, ואפילו ראה אדם שזינתה אשתו רק שלא היה שם עדים לא היתה נאסרת עליו.

 

Rambam, Mishneh Torah, Hilchot Gerushin 11:14:

ובכלל לאו זה שכל אשה שזינת תחת בעלה נאסרה על בעלה ולוקה עליו שנאמר אחרי אשר הוטמאה והרי נטמאה. אלא אם כן היתה אשת ישראל שנאנסה…

Rambam, Mishneh Torah, Hilchot Ishut 24:17-19:

(הלכה יז) מי שראה אשתו שזינת או שאמר לו אחד מקרוביו או מקרובותיה שהוא מאמינם וסומכת דעתו עליהם שזינת אשתו בין שהיה האומר איש בין שהיתה אשה הואיל וסמכה דעתו לדבר זה שהוא אמת הרי זה חייב להוציא ואסור לו לבוא עליה ויתן כתובתה. ואם הודת לו שזינת תצא בלא כתובתה…

(הלכה יח) אמרה לו אשתו שזינת תחתיו ברצונה אין משגיחין בדבריה שמא עיניה נתנה באחר… ואם היה מאמינה וסומכת דעתו על דבריה הרי זה חייב להוציאה. ואין  בית דין כופין את האיש לגרש את אשתו בדבר מדברים אלו עד שיבואו שני עדים ויעידו שזינת אשת זה בפניהם ברצונה ואחר כך כופין אותו להוציא.

(הלכה יט) האשה שזינת תחת בעלה בשגגה או באונס הרי זו מותרת לבעלה…

הרב דוד סתיו והרב אברהם סתיו: אבוא ביתך: שאלות ותשובות בנושא זוגיות ומשפחה. ספרי מגיד, הוצאת קורן 2017.

 

Thank you for joining us!

If you enjoyed this episode, please help us out and subscribe, rate & review the Intimate Judaism podcast on iTunes. This will help us reach out to many more people who can benefit from our show.

Skip to content