Jewish #MeToo: Does Adherence to Jewish Law Provide Safety from Sexual Assault? Episode 7

In his recent analysis of the “#MeToo earthquake,” Rabbi Avi Shafran, Agudath Israel of America’s director of public affairs, bemoans the “supposedly enlightened, progressive, post-patriarchal society, with its proud claim to value and respect women,” and questions how we can expect men to respect women who dress and behave immodestly. In contrast, he asserts that sexual abuse is “relatively rare” in a society guided by Jewish law, where modesty and strict boundaries on gender interaction provide a carefully controlled environment, and women are valued and respected rather than objectified.

In this episode of Intimate Judaism, Talli Rosenbaum and Rabbi Scott Kahn discuss Rabbi Shafran’s premise and his conclusion. While acknowledging the socio-cultural contrasts, they question the value of this self-idealization;  though the mechanisms of abuse of power and authority may look different, objectification and victimization exist across cultures, and Orthodox Judaism is no exception. During the second half of the show, they are joined by Dr. Rachel Yehuda, an expert on trauma, who led a team of researchers who demonstrated that sexual abuse is indeed not a rare phenomenon in Orthodox society.

 

A Safer Space for Women in Orthodox Judaism’s Rules for Sex

A Safer Place for Women… Redux

No, Rabbi, Orthodox Women Are Not Safer

Rachel Yehuda, Ph.D., Michelle Friedman, M.D., Talli Y. Rosenbaum, P.T.,  Ellen Labinsky, Ph.D., James Schmeidler, Ph.D.: “History of Past Sexual Abuse in Married Observant Jewish Women”

http://www.tallirosenbaum.com/sites/default/files/AJP%20article-final.pdf

Rabbi Joseph B. Soloveitchik: “Majesty and Humility”

http://traditionarchive.org/news/originals/Volume%2017/No.%202/Majesty%20and%20Humility.pd

Ramban Al HaTorah, Vayikra 19:2:

קדשים תהיו: הוו פרושים מן העריות ומן העבירה, שכל מקום שאתה מוצא גדר ערוה אתה מוצא קדושה, לשון רש”י… ולפי דעתי אין הפרישות הזו לפרוש מן העריות כדברי הרב, אבל הפרישות היא המוזכרת בכל מקום בתלמוד, שבעליה נקראים פרושים, והענין כי התורה הזהירה בעריות ובמאכלים האסורים והתירה הביאה איש באשתו ואכילת הבשר והיין, א”כ ימצא בעל התאוה מקום להיות שטוף בזמת אשתו או נשיו הרבות, ולהיות בסובאי יין בזוללי בשר למו, וידבר כרצונו בכל הנבלות שלא הוזכר איסור זה בתורה, והנה יהיה נבל ברשות התורה. לפיכך בא הכתוב, אחרי שפרט האיסורים שאסר אותם לגמרי, וצוה בדבר כללי שנהיה פרושים מן המותרות, ימעט במשגל (וכו’)…  באלו ובכיוצא בהן באה המצוה הזאת הכללית… וזה דרך התורה לפרוט ולכלול בכיוצא בזה, כי אחרי אזהרת פרטי הדינין בכל משא ומתן שבין בני אדם לא תגנוב ולא תגזול ולא תונו ושאר האזהרות, אמר בכלל ועשית הישר והטוב, שיכניס בעשה היושר וההשויה וכל לפנים משורת הדין לרצון חבריו, כאשר אפרש (שם) בהגיעי למקומו ברצון הקב”ה… וטעם הכתוב שאמר כי קדוש אני ה’ אלקיכם, לומר שאנחנו נזכה לדבקה בו בהיותנו קדושים.

 

Masechet Yevamot 37b:

…דאמר מר אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו.

(See also Masechet Yoma 18b, 67a, and 74b; and Masechet Ketubot 62b)

 

Thank you for joining us!

If you enjoyed this episode, please help us out and subscribe, rate & review the Intimate Judaism podcast on iTunes. This will help us reach out to many more people who can benefit from our show.

Skip to content