“My Spouse Wants Sex Less Often Than I Do!” – What Does Halacha Say? Episode 9

 

Are sexual relations in Jewish marriage mandatory? Can either partner demand sexual relations at any time? How do we reconcile that concept with the understanding that autonomy and mutual consent are core values of sexual and marital health?
Stay tuned for this episode of Intimate Judaism when Talli Y. Rosenbaum and Rabbi Scott Kahn discuss the sources.

 

Masechet Nedarim 20b:

אמר רבי יוחנן: זו דברי יוחנן בן דהבאי, אבל אמרו חכמים: אין הלכה כיוחנן בן דהבאי, אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה. משל לבשר הבא מבית הטבח: רצה לאכלו במלח – אוכלו; צלי – אוכלו; מבושל – אוכלו; שלוק – אוכלו. וכן דג הבא מבית הצייד… ‘וברותי מכם המורדים והפושעים בי’ – אמר רבי לוי: אלו בני תשע מדות בני אסנ”ת משגע”ח בני אימא בני אנוסה בני שנואה בני נידוי בני תמורה בני מריבה בני שכרות בני גרושת הלב בני ערבוביא בני חצופה.

 

Masechet Nedarim 15b:

…דאמר רב כהנא: תשמישי עליך כופין אותה ומשמש.תו, דשעבודי משעבדת ליה

 

Masechet Ketubot 63a-b:

(משנה) המורדת על בעלה פוחתין לה מכתובתה… (גמרא)היכי דמיא מורדת? אמר אמימר: דאמרה בעינא ליה ומצערנא ליה. אבל אמרה מאיס עלי לא כייפינן לה.

 

Masechet Eiruvin 100b:

ואמר רמי בר חמא אמר רבי אסי: אסור לאדם שיכוף את אשתו לדבר מצווה שנאמר ואץ ברגלים חוטא. ואמר רבי יהושע בן לוי: כל הכופה אשתו לדבר מצווה הווין לו בנים שאינן מהוגנין.

 

Rambam Mishneh Torah, Hilchot Isurei Biah 21:9:

אשתו של אדם מותרת היא לו. לפיכך כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה. בועל בכל עת שירצה ומנשק בכל אבר שירצה ובא עליה בין כדרכה בין שלא כדרכה בין דרך אברים ובלבד שלא יוציא שכבת זרע לבטלה. ואף על פי כן מדת חסידות שלא יקל אדם את ראשו לכך ושיקדש עצמו בשעת תשמיש…

 

Rambam Mishneh Torah, Hilchot Ishut 12:1-4:

(א) כשנושא אדם אשה בין בתולה בין בעולה בין גדולה בין קטנה אחת בת ישראל ואחת הגיורת או המשוחררת יתחייב לה בעשרה דברים ויזכה בארבעה דברים.

(ג) והארבעה שזוכה בהן כולם מדברי סופרים. ואלו הן: להיות מעשה ידיה שלו, ולהיות מציאתה שלו, ושיהיה אוכל כל פירות נכסיה בחייה, ואם מתה בחייו יירשנה, והוא קודם לכל אדם בירושה.

 

Rashba on Nedarim 15b:

“דאמר רב כהנא: תשמישי עליך כופין אותה ומשמשתו, שעבודי משעבדת ליה.” והוא הדין לאומר לאשתו הנאת תשמישי עליך שכופים אותו ומשמשה דשעבודי משעבד לה, והרי זה כאוסר עליה מה שהוא שלה. ומסתברא דלאו משום מצוה בלבד קאמר אלא משום דנשתעבדו זה לזה לכך, שעל ידי כך עמדו ונשאו.

 

Shulchan Aruch Orach Chaim 240:3:

וברותי מכם המורדים והפושעים בי – אלו בני תשע מדות בני אנוסה בני שנואה בני נידוי בני תמורה בני מריבה בני שכרות בני גרושת הלב בני ערבוביא בני חצופה. 

 

Shulchan Aruch Even HaEzer 25:2:

…ולא יבעול אלא מרצונה, ואם אינה מרוצה יפייסנה עד שתתרצה.

 

Igrot Moshe Orach Chaim 4:75.2 (Rav Moshe Feinstein):

…ועליה הוא חיוב מצד שעבוד האשה להבעל שיוכל לבועלה בזמן העונה שקבעו חכמים, ומסתבר כשאיכא צער להבעל אף שלא בזמן עונה איכא עליה שעבוד להבעל, והוא מלבד שזמני העונה נקבעו לפי כח וזמן שיש לאיש, אף שפשוט שבזמן שקשה לפניה לקבל תשמיש היא פטורה…

 

 

Meishiv Davar 4:35 (Netziv, as quoted by Rabbis David and Avraham Stav):

 

דבר ברור ומושכל ראשון דמשמעות כי יקח איש אשה הוא למה דמסייולא יותר, מזה למדנו דלזה הפרט היא קנויה לו כמו שם הכתוב ובעלה או ובא עליה פחה לעבודה ולא יותר.



הרב דוד סתיו והרב אברהם סתיו: אבוא ביתך: שאלות ותשובות בנושא זוגיות ומשפחה. ספרי מגיד, הוצאת קורן 2017.

 

“I am his vessel”: Influence of male ejaculatory restrictions on women’s sexual autonomy in Orthodox Jewish marriages, by Talli Y. Rosenbaum, MSc

(This article was originally published in Hebrew in Kolech: Women and Her Judaism, Jerusalem, Israel 2012)

http://tallirosenbaum.com/en/node/201

 

 




 

 

 

Thank you for joining us!

If you enjoyed this episode, please help us out and subscribe, rate & review the Intimate Judaism podcast on iTunes. This will help us reach out to many more people who can benefit from our show.

Skip to content